
Karapınar Mahalle Tarihi
Coğrafi konum;
Sakarya iline 48 km. Pamukova ilçesinin 3 km. uzaklıktadır. Köy Samanlı Dağ’larının eteğinde kurulmuştur. Koru Tepesi, Değirmen Tepesi, Çeştepe, ve Sivri Tepesi İle çevrilir. Kuzeyinde Ağaçcılar,Kadıköy,Batısında Oruçlu Köyü , Kuzey batısında Paşalar Köyü , Güney Batısında Üçevler yerleşimi, doğusunda Pamukova ile komşudur. Kortepe ve değirmen tepeleri ile çevrilmiştir. Kuzeyinde ağaçlar Kadıköy batısında Oruçlu , kuzaybatısında Paşalar Köyü ile komşudur.Güneyde asfalt ve demir yoluna doğru meyveli arazi yapısına sahiptir.Köy halkı 1953 yılında elbirliği ile karar vererek tarım arazisi yakın olmak amacıyla bu günkü yerine yerleşmiştir. Mahallenin güney bölgesinde kasaba denilen eski yerleşim bölgesinde yerleşim olduğu bataklık olması nedeniyle sivri sinekten kasaba halkının Pamukova’ya göçtükleri gerçeğide vardır, Aynı zamanda etrafındaki yerleşim yerleri Üçevler doğusunu takip ederek devam etmektedir..
.
Tarihi ve Sosyal yaşam (Köy ismini şurdan alır); .
Köy adını ; bir rivayete göre içerisinden akan derenin ‘’Pınar deresin’’den suyun bolluğundan dolayı bu ismi aldığını düşünülmektedir söylenti olarak günümüze kadar gelmiştir. Köy halkının şebeke suyu olarak kullandığı suyun kireç oranı yüksek olduğu için genellikle temizlikte kullanır.Yemeklerde ve içme suyu olarak taşıma suyla bayram suyu denilen suyu kullanır, ayrıca bayram suyunun yumuşak olması böbrek taşı düşürmede katkısı olduğu düşünülmektedir. Gerçektir ki Şebeke suyunun ve bayram suyunun aynı dere içinde kaynaklarının arasında 200 mt.vardır Son zamanlarda Kaynağı Kartepe olan ‘’mühürlü pınar ‘’ suyunun köy içerisinde Halk Çeşmesi olarak kullanılmasıyla mühürlü pınar suyunu evlere Taşıma içme suyu olarak civar mahalleler ile köy halkı mühürlü pınar suyundan faydalanmaktadır Kars civarında yaşayan Karabağ Yörüklerinin Timur istilasıyla Anadolu’ya dağılan kollarından olan İmamoğulları Karagözoğulları. Bolu ilinin Göynük ilçesine yerleşmişlerdir. Büyük ve küçük baş hayvancılık yapan iki aba sürüleri kıştan korumak için Yemler,Kranyurd ve Eyrece Ova’ya yerleşmeye giderek çoğalmasıyla göçebe hayatını bırakır obaların bir kısmı pınarlı bir kısmı bakacak bir kısmı Hüseyinli Köyü’ne kurmuşlardır.Kıranyurt yaylasında yaşayan Türkmen Yörükleri’nden İmamoğulları ve Karagözoğullarıdır..
Bakacak köyünün ilk kurcukarı, kıranyurt yaylasına göynük tarafından hayvanlarını otlatmak için gelen Karabağ Yörükleridir. Karabağ Yörükleri, Timür istilasından sonra Anadolu’ya Kars ve Erzurum çevresinden oradan da ankaraya ve bolu çevrelerine gelirler ve yerleşirler. Bolu ilinin göynük kasabası çevresine yerleşirler , ancak kısların sert geçmesinden dolayı hayvanlarına kış mevsiminde otlak yaylımı yapabilmek için deniz seyisinden 950 metre yüksekteki kıranyurt yaylasına gelirler. Zamanla kışları burada sakin geçirdikleri için göçebe yaşamı ter ederek Pamukova’da köylerine yerleşirler. Bolu ilinin göynük ilçesine gelerek yerleşen Karabağ Yörüklerinin imamoğulları ve karagözoğulları kolları büyük ve küçükbaş hayvancılık yapmak sürülerini otlatmak ve kıştan korumak için kıranyurt ve eyriceova’ya gelerek yerleşirler ardından imamoğulları ve karagözoğulları eki köy yeri olan karapınar’ı seçerler. Buraya yerleşerek köyün ilk kurucuları olurlar. İki soy ailenin üremesi ve yeni göçlerle köy büyüyerek büğünkü halini alır , uzun yıllar “eski köy “ yerindeikamet eden köy halkı 2 kilometre kuzeyde büğünkü köy yerine taşınmalarının nedeni de köylerinin çiftçilik yaptıkları araziye uzak oluşu nedeniyle 1953 yılında aldıkları bir karar ile şimdiki yerine taşınırlar..
.
Köyün Ekonomisi ; .
Köyün başlıca geçim kaynağı olan ürünler, üzüm, bağları, şeftali,pancar,bostan,sogan,ve tahıldır. Köy daha çok bağcılığa önem verdiği için asma bağcılığa (telli bağcılık) geçtiği için iyi cins üzümler yetirirmektedir. Köy halkı geçimini tarım ürünlerinden sağlar. Her ailenin evinin bahçesi meyve ağaçlarıyla doludur. Köyün bitişiğinde faaliyetini sürdüren üretim/imalat/ yerleri köy insanlarına yeni iş olanağı sağlaması genç neslin göçünün azda olsa önüne geçmiştir. Köyde İlkokul vardır.İlkokul şu zamanda Ana okulu (Okul öncesi )hizmet vermektedir. Güneyde asfalt ve demiryoluna doğru meyilli arazi yapısına sahip olan köyün batısından geçerek ana kanala akan paşa deresi vardır.
.
Köyün önemli mevkilerinden başlıcaları şunlardır:
Karayemiş, Harmanlar, Tuzluk, Taşlık, Bolcanlık, Kasaba, Mezarlıküstü, buruncuk değirmeniyeri, Sulamalar, Elliparalık, Altıntaş, Köykuyu, Kortepe, Köyiçi, Eskiköy yeri, Atçayırı, Dikilitaş, Mezarlıkyanı ve kızılkayranlar gibi yerlerdir. Köyün başlıca sülaleleri şunlardır;
Karagözler, Ataklar, Cagalar,Hacılar,Karayakalılar, Dösenler, Osmanlar, Karametler, Çalkaklar, Keyalar, Eyrekler, Eyüpçavuşlar ve Camcılar’dır.
İçerik Kaynağı
Sakarya iline 48 km. Pamukova ilçesinin 3 km. uzaklıktadır. Köy Samanlı Dağ’larının eteğinde kurulmuştur. Koru Tepesi, Değirmen Tepesi, Çeştepe, ve Sivri Tepesi İle çevrilir. Kuzeyinde Ağaçcılar,Kadıköy,Batısında Oruçlu Köyü , Kuzey batısında Paşalar Köyü , Güney Batısında Üçevler yerleşimi, doğusunda Pamukova ile komşudur. Kortepe ve değirmen tepeleri ile çevrilmiştir. Kuzeyinde ağaçlar Kadıköy batısında Oruçlu , kuzaybatısında Paşalar Köyü ile komşudur.Güneyde asfalt ve demir yoluna doğru meyveli arazi yapısına sahiptir.Köy halkı 1953 yılında elbirliği ile karar vererek tarım arazisi yakın olmak amacıyla bu günkü yerine yerleşmiştir. Mahallenin güney bölgesinde kasaba denilen eski yerleşim bölgesinde yerleşim olduğu bataklık olması nedeniyle sivri sinekten kasaba halkının Pamukova’ya göçtükleri gerçeğide vardır, Aynı zamanda etrafındaki yerleşim yerleri Üçevler doğusunu takip ederek devam etmektedir..
.
Tarihi ve Sosyal yaşam (Köy ismini şurdan alır); .
Köy adını ; bir rivayete göre içerisinden akan derenin ‘’Pınar deresin’’den suyun bolluğundan dolayı bu ismi aldığını düşünülmektedir söylenti olarak günümüze kadar gelmiştir. Köy halkının şebeke suyu olarak kullandığı suyun kireç oranı yüksek olduğu için genellikle temizlikte kullanır.Yemeklerde ve içme suyu olarak taşıma suyla bayram suyu denilen suyu kullanır, ayrıca bayram suyunun yumuşak olması böbrek taşı düşürmede katkısı olduğu düşünülmektedir. Gerçektir ki Şebeke suyunun ve bayram suyunun aynı dere içinde kaynaklarının arasında 200 mt.vardır Son zamanlarda Kaynağı Kartepe olan ‘’mühürlü pınar ‘’ suyunun köy içerisinde Halk Çeşmesi olarak kullanılmasıyla mühürlü pınar suyunu evlere Taşıma içme suyu olarak civar mahalleler ile köy halkı mühürlü pınar suyundan faydalanmaktadır Kars civarında yaşayan Karabağ Yörüklerinin Timur istilasıyla Anadolu’ya dağılan kollarından olan İmamoğulları Karagözoğulları. Bolu ilinin Göynük ilçesine yerleşmişlerdir. Büyük ve küçük baş hayvancılık yapan iki aba sürüleri kıştan korumak için Yemler,Kranyurd ve Eyrece Ova’ya yerleşmeye giderek çoğalmasıyla göçebe hayatını bırakır obaların bir kısmı pınarlı bir kısmı bakacak bir kısmı Hüseyinli Köyü’ne kurmuşlardır.Kıranyurt yaylasında yaşayan Türkmen Yörükleri’nden İmamoğulları ve Karagözoğullarıdır..
Bakacak köyünün ilk kurcukarı, kıranyurt yaylasına göynük tarafından hayvanlarını otlatmak için gelen Karabağ Yörükleridir. Karabağ Yörükleri, Timür istilasından sonra Anadolu’ya Kars ve Erzurum çevresinden oradan da ankaraya ve bolu çevrelerine gelirler ve yerleşirler. Bolu ilinin göynük kasabası çevresine yerleşirler , ancak kısların sert geçmesinden dolayı hayvanlarına kış mevsiminde otlak yaylımı yapabilmek için deniz seyisinden 950 metre yüksekteki kıranyurt yaylasına gelirler. Zamanla kışları burada sakin geçirdikleri için göçebe yaşamı ter ederek Pamukova’da köylerine yerleşirler. Bolu ilinin göynük ilçesine gelerek yerleşen Karabağ Yörüklerinin imamoğulları ve karagözoğulları kolları büyük ve küçükbaş hayvancılık yapmak sürülerini otlatmak ve kıştan korumak için kıranyurt ve eyriceova’ya gelerek yerleşirler ardından imamoğulları ve karagözoğulları eki köy yeri olan karapınar’ı seçerler. Buraya yerleşerek köyün ilk kurucuları olurlar. İki soy ailenin üremesi ve yeni göçlerle köy büyüyerek büğünkü halini alır , uzun yıllar “eski köy “ yerindeikamet eden köy halkı 2 kilometre kuzeyde büğünkü köy yerine taşınmalarının nedeni de köylerinin çiftçilik yaptıkları araziye uzak oluşu nedeniyle 1953 yılında aldıkları bir karar ile şimdiki yerine taşınırlar..
.
Köyün Ekonomisi ; .
Köyün başlıca geçim kaynağı olan ürünler, üzüm, bağları, şeftali,pancar,bostan,sogan,ve tahıldır. Köy daha çok bağcılığa önem verdiği için asma bağcılığa (telli bağcılık) geçtiği için iyi cins üzümler yetirirmektedir. Köy halkı geçimini tarım ürünlerinden sağlar. Her ailenin evinin bahçesi meyve ağaçlarıyla doludur. Köyün bitişiğinde faaliyetini sürdüren üretim/imalat/ yerleri köy insanlarına yeni iş olanağı sağlaması genç neslin göçünün azda olsa önüne geçmiştir. Köyde İlkokul vardır.İlkokul şu zamanda Ana okulu (Okul öncesi )hizmet vermektedir. Güneyde asfalt ve demiryoluna doğru meyilli arazi yapısına sahip olan köyün batısından geçerek ana kanala akan paşa deresi vardır.
.
Köyün önemli mevkilerinden başlıcaları şunlardır:
Karayemiş, Harmanlar, Tuzluk, Taşlık, Bolcanlık, Kasaba, Mezarlıküstü, buruncuk değirmeniyeri, Sulamalar, Elliparalık, Altıntaş, Köykuyu, Kortepe, Köyiçi, Eskiköy yeri, Atçayırı, Dikilitaş, Mezarlıkyanı ve kızılkayranlar gibi yerlerdir. Köyün başlıca sülaleleri şunlardır;
Karagözler, Ataklar, Cagalar,Hacılar,Karayakalılar, Dösenler, Osmanlar, Karametler, Çalkaklar, Keyalar, Eyrekler, Eyüpçavuşlar ve Camcılar’dır.
6360 Sayılı kanun ile Mahalleye Dönüştürülmüştür!
✕337
MAHALLE NUFUSU
Fotoğraflar

SAKARYA - PAMUKOVA

Güncel Haberler
Nisan 4, 2019

Saadet Partisi’nden Pamukova Belediye Başkanı seçilen İbrahim Güven Övün mazbatasını aldı. Övün ve belediye meclis üyeleri ilçe seçim kurulundan mazbatalarını aldıktan sonra, Saadet Partisi İl Başkanı […]
Nisan 4, 2019

Saadet Partisi’nden Pamukova Belediye Başkanı seçilen İbrahim Güven Övün mazbatasını aldı. Saadet Partisi Pamukova Belediye Başkanı Güven Övün tekbirlerle geldiği belediye binası önünde yaptığı konuşmada ve […]
Nisan 23, 2019

23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın 99. Yılı Pamukova’da düzenlenen tören ile kutlandı. Kutlamalardan kareler Güven ÖVÜN | […]